Chcete zhubnout? Rozhýbejte vaši lymfu!

Dobře fungující lymfatický systém vám nejen pomůže zhubnout, ale podpoří imunitu, zmírní celulitidu nebo otoky nohou Foto: Dobře fungující lymfatický systém vám nejen pomůže zhubnout, ale podpoří imunitu, zmírní celulitidu nebo otoky nohouFoto: Thinkstock

Všichni mluví o detoxikaci, očistě, získávání energie a tématem rozhovorů se mezi ženami pomalu stávají i otázky hubnutí do plavek. Co mají tyto věci společného? Souvisejí s tzv. lymfatickým systémem, který je po cévním tím druhým nejdůležitějším řečištěm v těle.

 

Lymfa neboli míza je bezbarvá tekutina proudící mízními cévami sousedícími s krevním řečištěm. Právě do ní je pak odváděn z buněk i krve odpad, kterého se tělo potřebuje zbavit. Když lymfa dobře funguje, tedy koluje, jak má, prochází tělo pravidelně jakousi očistou v oblasti mízních uzlin, což je důležité nejen pro základní fungování těla, ale také imunitní systém, hubnutí (míza totiž odvádí z těla i tuky), cirkulaci krve a prokrvení pokožky a spoustu dalších procesů.

Co pro vás udělá dobře fungující lymfatický systém?
- zbaví tělo toxinů
- posílí imunitní systém
- udrží vrchní vrstvy pokožky hladké
- zabrání otokům, zvláště v oblasti dolních končetin
- pomůže vám být i v psychické pohodě a snáze hubnout

Potíž je, že vinou spousty civilizačních nešvarů (špatný životní styl bez dostatku pohybu, nevhodná strava, stres…) se proudění lymfy komplikuje. Na některých místech se lymfa hromadí, na jiná se prodírá jen zúženými mízními cévami, odpad z těla je odváděný nepravidelně, a čím jsme starší, tím je situace katastrofálnější. Tělo otéká, celulitida se množí, ozývají se pocity těžkých nohou, vy jste stále unavenější, nedaří se hubnout a stáváte se také mnohem náchylnějšími k nemocem, protože lymfatický a imunitní systém k sobě mají opět blízko! Co s tím?

1. Dýchejte, prosím!

Vzít to od podlahy v tomto případě znamená samé jednoduché a vlastně i příjemné věci. Zaprvé? Lymfu můžete rozproudit dýcháním, protože dechová cvičení aktivují hluboko uložený lymfatický systém. Začít můžete hned zítra ráno! Lehněte si na záda a pokrčte nohy v kolenou. Uvolněte břišní svaly. Nadechněte se nosem směrem do břicha a podbřišku. Při takovém nádechu se břicho roztahuje do stran a dolů. Myslete na to, že bedra musí být fixovaná k podložce. Výdech proveďte klasicky nosem. Vše opakujte 5x za sebou.

Obměnit a zefektivnit můžete cvičení tak, že budete vydechovat přerušovaně ústy. Stejně tak jako předchozí cvik, i tento opakujte maximálně 5x za sebou. A zkuste takovému dýchání věnovat chvilku každé ráno, protože pravidelnost se v péči o tělo vždycky vyplácí.

2. Zacvičte si!

Až bude tělo dobře zazásobené kyslíkem a aktivovaný hluboko uložený lymfatický systém, můžete se mu věnovat dál, při pohybu. Skvělé na pohybu vhodném pro rozproudění lymfy přitom je, že je vlastně velmi nenáročný. „Úplně ideální může být například Pozdrav slunci známý všem milovníkům jógy. Je to pomalé, a přesto důkladné cvičení provázené hlubokým dechem, jež rozhýbe celé tělo a během kterého se rozhýbe právě i lymfatický systém,“ říká k tomu Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness center Contours a ještě pokračuje: „Cvičení vhodné ke stimulaci lymfy je obecně spíše pomalé a komplexní. ´Jet na výkon´ vám v tomto směru nepomůže, zato důkladný strečink, to je něco jiného. Nebo je tu cvičení Pět Tibeťanů – opět mohu jen doporučit,“ doplňuje trenérka a zároveň nabízí jednoduchou sestavu, kterou si můžete zacvičit během pár minut opravdu každý den, i když neznáte jógu ani Tibeťany:

Speciální série cviků na rozproudění lymfy

Posílení hýždí (3 série, 10–20 opakování)

lymfa1 Foto:

Položíme se na záda, pokrčíme nohy, ruce podél těla. S výdechem zvedáme pánev nahoru. V poloze nahoře zatneme hýždě i břišní svaly. S nádechem se položíme opět na podložku. Tento cvik můžeme provádět také s overballem, který vložíme pod chodidla. Cvik je tak obtížnější a zapojíme i hluboký stabilizační systém.

Široké dřepy (3–4 série, 10–20 opakování)

141123_contours-cviky_030 Foto:

 

 

 

Zaujmeme široký postoj, špičky směřují směrem ven a to asi v úhlu 45°, držíme rovná záda. Uchopíme míček oběma rukama a dlaně tlačíme proti sobě, tím posilujeme zároveň prsní svaly. Jdeme do podřepu, hlídáme, aby kolena směřovala za špičkou. Při pohybu směrem dolů se nadechujeme, při pohybu směrem nahoru vydechujeme. Je také možné zaujmout tuto pozici v podřepu a několik sekund v ní setrvat a poté povolit.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
Celkové posílení horní poloviny těla (3 série, 10–20 opakování)

lymfa2 Foto:

Tělo držíme ve vzporu, zpevníme břicho, abychom se nepropadali v bedrech, a ramena tlačíme od uší. Při pohybu směrem dolů se nadechujeme a při pohybu směrem nahoru vydechujeme. Lze provést i lehčí variantu kliku a to na kolenou, tzv. dámský klik.

Posílení mezilopatkových svalů (3–4 série, 10–20 opakování)

lymfa3 Foto:

 

Výchozí poloha je leh na břiše, čelo opřené o podložku, pánev podsazená. Upažíme pokrčmo tak, aby v loktech byl pravý úhel a taktéž trup a nadloktí by měly svírat pravý úhel, dlaně směřují k podložce. Z této polohy nadzdvihneme paže mírně nad podložku a vytočíme dlaně malíkovou hranou vzhůru, s výdechem. Ramena lopatky jsou celou dobu cvičení zatažené směrem k patám. Dvě vteřiny vydržíme a pomalu vracíme zpět do výchozí polohy. Pánev je stále podsazená – spodní část břicha a hýždě aktivované, bedra relaxovaná. Pozor na nejčastější chyby – prohýbání v bedrech/přílišná aktivace, předsouvání hlavy a zvedání ramen k uším.

Podávání míčku (3–4 série, 10–20 opakování)

lymfa4 Foto:

 

Položíme se na záda, zvedneme nohy a v ideálním případě je propneme v kolenou a špičky přitáhneme směrem k sobě. Zvedneme i horní polovinu těla a míček si podáváme pod koleny z pravé ruky do levé a naopak. Při pohybu nahoru vydechujeme, při pohybu dolů se nadechujeme.

3. Zajděte na masáž!

Toku lymfy prospívají vlastně všechny masáže celého těla, které se při nich uvolní i přiblíží rovnováze, o niž se snaží i lymfa v rámci svého poslání. Nejúčinnější jsou nicméně masáže lymfodrenážní. „Na počátku lymfatické masáže uvolní masér hlavní uzliny na krku a pak provede buď ruční masáž, nebo přístrojovou ve speciálních kalhotách,” uvádí Mgr. Petra Řehořková, wellness koučka a zakladatelka Petra Clinic. Při masáži se jemnými krouživými pohyby uvolňují nánosy usazených látek, které pak tělo vyloučí. Masáž je relaxační, pomalá, velmi jemná, protože lymfatický systém je křehká věc a masáž byste proto měli absolvovat také jen výhradně u někoho, kdo mu opravdu rozumí.

ThinkstockPhotos-453925971 Foto:

Po lymfodrenáži je nutné vypít velké množství vody, aby se masáží vyplavené toxiny mohly dostat z těla rychleji ven. Setkat se můžete s únavou, můžete mít tmavou moč, která je jen důkazem toho, kolik toxinů z vašeho těla právě odešlo. A pak se hlavně musíte objednat na další proceduru. „Optimální péče zahrnuje deset opakování při 2–3 masážích týdně a následně udržování alespoň jednou měsíčně,“ říká Řehořková. Výsledky ale stojí za to, uvidíte je hned. Vrátí se vám energie, otoky zmizí a možná zamáváte i celulitidě (i když té v pokročilém stadiu bude možná ještě nutné pomoci jinou procedurou, např. rázovou vlnou).

P. S.: Upravit se vyplatí i jídelníček. „Čím méně soli, tuků a cukrů, obecně nezdravých potravin přijmete, tím více usnadníte lymfě práci. Ale pozor, nespoléhejte na to, že se jen zaměříte na lymfu a půjde vám vše samo – lymfa a její činnost jsou pouze jednou ze součástí udržování těla jako celku, ať už v případě hubnutí, detoxikace nebo hledání příčin únavy nebo otoků. Starat se o sebe, to je jako vždycky nejlepší komplexně,“ doporučuje ještě Markéta Brožová.

Foto: Contours a Thinkstock

Mohlo by vás taky zajímat: 

Článek

Jóga vám protáhne tělo Foto:

VIDEOLEKCE: Jóga pro stimulaci lymfy! Začněte v pozici mrtvoly

Vyzkoušejte si jógovou sestavu, kterou vám předvede Zuzana Klingrová.


Článek

Tenhle problém zná většina žen - Obrázek 1 Foto:

Vadí vám špíčky kolem podprsenky? 6 cviků pro štíhlá záda

Stává se vám, že se bojíte vzít si přes podprsenku upnuté tričko? Je vám odporná i jen pouhá představa obléct si horní díl plavek, protože se kolem něj na vašich zádech...

Článek

Napadlo by vás zkombinovat jablka, zelenou petrželku a trochu skořice?  Foto:

Smoothie: Jaké připravit pro sportovce, dietáře, mlsouny nebo zmrzlíky

Určitě jste se s tímto názvem už setkali. Ale co to vlastně smoothie je, k čemu je dobré a jak si ho správně připravit?

Článek

Mít "vysekané" tělo se možná cení na soutěžích, ale není to přirozené a zdravé Foto:

Ideální postava: Kolik máme mít tuku, svalů a vody v těle?

Ještě než se rychle poběžíte zvážit nebo změřit, zastavte se a zamyslete nad tím, co vlastně znamená pojem „ideální postava“.


Save

Uložit