Strašák jménem sacharidy: Co se může stát, když snížíte jejich příjem na minimum?

Strašák jménem sacharidy Foto: Strašák jménem sacharidyFoto: iStock

Nízkosacharidové diety jsou v poslední době stále populárnější. Vždyť cukr je zdroj energie a tloustne se po něm. Proto kromě sladkostí pro jistotu vyřazujeme z jídelníčku i veškeré pečivo a přílohy. Jenže naše tělo se bez přiměřeného množství cukrů neobejde.

Sacharidy, cukry, uhlovodany či karbohydráty jsou organické sloučeniny, které můžeme dál dělit na nízkomolekulární (sladké monosacharidy a oligosacharidy, zkrátka cukr) a makromolekulární (polysacharidy neboli škroby a vláknina). Ve výživě člověka představují jednu ze tří makroživin (vedle proteinů a tuků) a jejich hlavní funkce spočívá v dodávání energie.

Udává se, že by tato živina měla krýt energetické nároky z 50–80 %, kdy se průměrná denní doporučená dávka pohybuje kolem 300–420 gramů. Tohle doporučení ale v žádném případě nemůže být slepě následované – je třeba zvážit hmotnost, výšku, věk i druh pohybové aktivity. Jak se ve fitness kruzích říká: „Zasluž si své sacharidy.“

Co se může dít, když sacharidy snížíte na minimum?

1. Co je minimum?

Nízkosacharidové diety či sacharidové vlny občas operují s hodnotou sacharidů, která je blízká nule. Takového stavu bychom ale mohli dosáhnout jen v případě, že bychom se krmili pouze masem, vejci a tukem. Drtivá většina potravin nějaké sacharidy obsahuje, a to i nevinně se tvářící listová zelenina. Mozek samotný spotřebuje denně asi 150 gramů glukózy, takže pod těch 150–200 gramů sacharidů není nutné klesat.

2. Energie

Cukry dodávají energii. Její výroba je pro naše tělo přímo ze sacharidů nejjednodušší a nejméně energeticky náročná. Pokud potřebujete obnovit síly rychle, sáhněte po jednoduchém cukru (limonádě, džusu nebo hroznovém cukru). Počítejte ale pak také s rychlým výkyvem energie na opačnou stranu. Ideální je držet hladinu krevního cukru v rovnováze.

3. Nezbytnost

Proteiny a tuky jsou pro naše tělo nezbytné. Aminokyseliny i mastné kyseliny dělíme na esenciální a neesenciální. U sacharidů nic takového neexistuje. Pokud byste sacharidy nejedli vůbec, tělo si je začne vyrábět velice složitým procesem, zvaným glukoneogeneze. Tento náročný chemický děj vyčerpá vaše tělo, takže možná budete hubnout, ale budete také velice unavení a možná chudší o trsy vlasů, pevné nehty a psychické zdraví.

4. Hubnutí

Pokud chcete snížit svou hmotnost, snižte energetický příjem, respektive snižte příjem a navyšte výdej tak, aby vznikla negativní energetická bilance. Nejsnazší a nejbezpečnější pro naše zdraví je omezit příjem ze sacharidů, protože proteiny a tuky nezbytně potřebujeme pro optimální fungování těla. Nedovolte ale, aby sacharidy v jídelníčku zcela chyběly, spíš si pohrajte s načasováním a dopřávejte si je kolem tréninku.

5. Sacharidofobie

Nadměrné omezování sacharidů a vynechávání příloh či ovoce z jídelníčku může vést k postupnému vybudování strachu ze sacharidů. Cukry ale nejsou žádní strašáci ani bílí zabijáci, jak se jim někdy říká. Jsou to zkrátka chemické látky, dodávající našemu tělu a mozku energii. A pokud ji nevyužijete, jednoduše se uloží v podobě tukových zásob.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner new1 Foto:


Článek

Kontrolní otázka: Drží slečna sacharidy v jedné nebo v obou rukou? Foto:

Sacharidy při hubnutí. Ano, či ne?

Sacharidy, cukry, uhlovodany či karbohydráty jsou jednou ze tří základních živin nezbytných ve výživě člověka. Poslední dobou se sacharidy netěší příliš velké oblibě,...

 

 

Článek

Maso a rakovina? Foto:

Paleodieta aneb Jezte jako v pravěku

Budete zdravější, plni síly a ještě zhubnete. Stačí jíst jako naši předci v pravěku. Jenže je paleodieta opravdu takový zázrak? Odborníci si tím úplně jistí nejsou, ne...