Léto vs. zima: Které roční období je pro hubnutí lepší?

Které roční období je pro hubnutí lepší? Foto: Které roční období je pro hubnutí lepší?Foto: iStock

Roční doba neovlivňuje jen stěhování ptáků, barvu listů na stromech a rysky teploměrů, ale také hubnutí a přibírání. Se změnami teplot totiž úzce souvisí nabídka pohybových aktivit i potravin, ale také různé svátky a oslavy, nebo naopak období lenošení či nečinnosti.

Nelze jednoznačně říct, zda je pro snižování hmotnosti lepší léto nebo zima, protože každé z těchto období má svá pro i proti. Z hlediska metabolismu je celkem jedno, jaké je venku počasí. Je sice pravda, že v chladu vydává organismus energii na tvorbu tepla, ale v létě zase vydává energii na ochlazování.

Teplo přeje sportování

V teplých měsících mají lidé obvykle víc energie, protože je venku déle světlo, které podporuje bdělost. Když se na podzim a v zimě stmívá brzo a rozednívá pozdě, lidské tělo dostává z okolního prostředí informaci, že má být v klidu, protože tma znamená pro člověka spánek a neaktivitu. Z hlediska aktivního pohybu tedy jednoznačně vede léto, protože máme větší chuť se hýbat, ale také nám příroda poskytuje mnohem delší úsek dne, který můžeme ke sportování využít.

Teplé počasí samozřejmě láká ven víc než mrazivé plískanice, ale ani to není důvod, proč by lidé měli přes zimu zahálet. Vše je jen otázkou zvyku a vůle. Při cvičení dnes nejsme odkázáni jen na přírodu – téměř všude jsou k dispozici fitness centra, bazény, zimní stadiony a další sportoviště, proto lze přes zimu cvičit stejně intenzivně. Navíc je takový způsob trávení chladných temných večerů nejlepší prevencí nachlazení, přibírání i špatné nálady.

Kalorická lákadla číhají pořád 

K zimě i v létě na nás čeká mnoho nástrah, co se týče stravování. V létě to je hlavně vysedávání na zahrádkách restaurací se sklenicí alkoholu, grilování s přáteli nebo lákavá zmrzlina na každém rohu. V zimě na nás číhají Vánoce, silvestrovské popíjení, cukroví, dlouhé večery s čokoládou a svařeným vínem a nedostatek čerstvé zeleniny v jídelníčku. Navíc v momentě, kdy je člověk unavený, venku je brzo tma a doma není co dělat, se kalorické jídlo stává povzbuzovadlem, ale také potěšením.

Využívejte to, co právě je

Výhodou je, že se roční období opakují, proto se můžete na to nadcházející dobře připravit. Pokud víte, že nejste schopní v zimě vytáhnout paty z domu, tak klidně cvičte doma. Stanovte si pevné dny v týdnu a hodiny, kdy se budete aktivitě věnovat, a plán dodržujte. Snažte se jíst dostatek tepelně upravené zeleniny (v zimě ledový salát ani čerstvá rajčata právě nezahřejí), libového masa a komplexních sacharidů a únavu či špatnou náladu nezahánějte hranolky ani čokoládou. V létě naopak využijte každou minutu hezkého počasí a sportujte venku. Získáte skvělou kondici, lepší náladu a také si pročistíte hlavu. Nezapomínejte také využít nabídku sezonního ovoce a zeleniny.

Nesnažte se přes zimu hubnout na léto do plavek . Snažte se celoročně pracovat na své kondici a zdraví. To, že v zimě zakryjeme tělo kabátem, neznamená, že nepotřebuje péči, správnou výživu a pohyb. Imunitní systém člověka je v chladném počasí více zatěžovaný a kvalitním pestrým jídelníčkem a pravidelným pohybem mu pomůžete nejlépe. Zkuste se místo na čísla na váze zaměřit na své zdraví, místo soustředění na kalorie se soustřeďte na živiny v potravinách. Hmotnost se pak přirozeně upraví, budete zdraví a může vám pak být celkem jedno, zda je právě plavková sezona nebo to za oknem vypadá jako na Sibiři.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner new4 Foto:

Článek

Detox ledvin Foto:

Jarní očista ledvin: Recepty a podrobný jídelníček

Pro dokonalou regeneraci ledvin a dalších orgánů podílejících se na vylučování odpadních látek z organismu existují vhodná doporučení.

Článek

I doma v obýváku se můžete pořádně zapotit Foto:

Domácí posilovna: Spalte tuky intervalovým tréninkem

Výhod intervalového tréninku je hned několik - můžete cvičit pouze s váhou vlastního těla, takže nepotřebujete žádné speciální pomůcky, cvičit lze kdekoliv, oproti jiným...