Chladné měsíce v tělocvičně? Vyberte si vhodné cvičení i jídlo podle své povahy

Jaký pohyb vám přes zimu nejvíc sedne? Foto: Jaký pohyb vám přes zimu nejvíc sedne?Foto: iStock

Mnoho příležitostných sportovců odkládá na podzim běžecké tenisky do kouta s tím, že je znovu vytáhne až na jaře. Ani v zimě ale nemusíte na sport zanevřít. A že vás nebaví fitko? Vyberte si sport podle svého temperamentu a udržte si dokonalou linii přes celou zimu.

Při výběru sportovní aktivity často podléháme tomu, co je módní a nové, a zapomínáme na to, jací ve skutečnosti jsme a co nás vlastně baví. To je jeden z hlavních důvodů, proč také s „neoblíbeným“ pohybem brzy přestáváme a začínáme se vymlouvat. Přitom stačí zohlednit svůj temperament.

Základ ve starořecké medicíně

Základním stavebním kamenem moderní medicíny je starořecké učení, z něhož vychází kromě jiného také soubor 53 spisů přičítaných nejslavnějšímu lékaři starověku, Hippokratu z Kósu, v němž najdete také známou přísahu lékařů. Právě v dochovaných spisech je možné se dočíst o Hippokratově dietetice, tzv. nauce o zdravém životním stylu. Hippokrates si všiml, že lidé reagují ve stejných situacích různě, že se liší jejich prožívání a že má každý své charakteristické rysy. A právě díky takovému pozorování pak mohl pojmenovat čtyři temperamenty – flegmatik, cholerik, sangvinik a melancholik, které určují dynamiku celého prožívání a chování, a to i v oblasti hubnutí a zdravého životního stylu. „Temperament má vliv na to, jaký druh cvičení nebo stravy bude pro vás nejúčinnější. Tím, že si vyberete správně, zabráníte při dietě či celkové změně životního stylu možnému selhání,“ říká Mgr. Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours.

kruhový trénink Foto:                                                                                                                                  Foto: iStock

Flegmatik – Ideální sport: Kruhový trénink

Vlastnosti: pasivní, pečlivý, přemýšlivý, mírumilovný, ovládající se, spolehlivý, vyrovnaný, klidný

Změny jsou pro flegmatika velmi složité. Už jen vrhnout se do pravidelného cvičení je pro něj velká výzva, kterou velmi dlouho zvažuje. Flegmatik je ale zároveň rozený vytrvalec. Vyrovnanost a klid ho nakonec většinou dovedou k individuálním sportům jako je kruhový trénink, Power Plate, posilování a podobně.

Při kruhovém tréninku pod taktovkou odborníka není překážkou věk ani váha nebo zdravotní stav. Trenér(ka) na základě zdravotního stavu vytvoří jedinečný tréninkový plán, který zohlední zdravotní problémy a omezení, což je pro flegmatika doslova ráj na zemi. „Pokud máme za cíl zhubnout a zároveň zformovat postavu, je nejvhodnější variantou kruhový trénink. Spočívá ve střídání aerobních a anaerobních aktivit vždy v krátkém časovém intervalu. Čas na intenzivní provádění každého cviku je nejlépe 45 vteřin, následovat by měla 15vteřinová pauza na přípravu další série cviků. Celková doba cvičení by měla být nejméně 30 minut, aby tělo začalo spotřebovávat tuk a dalo impuls k budování svalů,“ doplňuje bližší informace o tréninku trenérka a varuje: „Je potřeba vyhýbat se pouze chybám při cvičení. Ty mohou tělu uškodit a také obecně cvičení znepříjemnit až do té míry, že s tím člověk raději praští. Jednou z těch nejčastějších je nedostatečné zahřátí svalů. Proto je vždy zásadně potřeba zahřát svaly a klouby na “provozní” teplotu, abyste předešli zranění a namožení a natažení svalů. Dobře pro to poslouží třeba svižná chůze na běhacím pásu nebo krosovém trenažeru a potom prokroužení všech kloubů na těle různými směry (mobilizace kloubů),“ vysvětluje odbornice.

Jídlo pro flegmatika: Tento temperament může být citově závislý na některých druzích potravin. „Strava by proto měla být pestrá, barevná, vzrušující, vizuálně příjemná a různorodá s prostorem pro oblíbené potraviny. Týdenní stravování flegmatika by mělo být postaveno na oblíbených jídlech. Měl by mít i možnost zkoušet a hledat nové favority mezi zdravými a technologicky neupravenými potravinami,“ říká Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.

kick box Foto:                                                                                                                        Foto: iStock

Cholerik – Ideální sport: Bojové sporty, kondiční tréninky

Vlastnosti: urážlivý, neklidný, agresivní, vzrušivý, tvárný, impulzivní, optimistický, aktivní

Cholerik je člověk velmi aktivní, často tak ani nemívá problémy s nadváhou. Když už ale začne přibírat, jde to rychle, a to proto, že mnohdy jí špatné potraviny. „Do hubnutí se pouští rychle a neočekávaně. Výsledky ale většinou nejsou dlouhodobé, protože cholerik se při první překážce většinou naštve a vrací se ke svému ´rychlému pohodlí´,“ říká trenérka. Kromě bojových sportů, ve kterých cholerik svůj temperament vybije, je pro něj ideální také kondiční trénink, díky kterému se bude moci držet jasně daného plánu a uvidí výsledky. „Vhodné jsou sporty ve vysokém pásmu tepové frekvence až s dosahováním maximálních hodnot – v anaerobním pásmu. Je to zkrátka výkon na maximum, nutně prokládaný pauzami na vydýchání. Jako příklad můžeme uvést HIIT trénink, tabatu, fit box či tae-bo, posilování s adekvátní zátěží a podobně. Při těchto sportech se nespaluje tuk v průběhu lekce, ale jejich obrovský benefit je zvýšení bazálního metabolismu v rámci regenerace jeden až dva dny poté,“ vysvětluje Mgr. Hollerová.

Jídlo pro cholerika: Stravu vnímá jako nástroj jak k přežití. „Cholerici by se měli vyhýbat stimulantům jako je kofein nebo některé druhy bylinek. Je lepší je nahradit těmi, které jim přinesou užitek. Mezi ně patří např. sezonní ovoce, zelenina, teplé a husté polévky s kořenovou zeleninou, mořské plody, luštěniny, ryby a maso,“ doplňuje Ing. Bartolomějová.

TRX Foto:                                                                                                                              Foto: iStock

Sangvinik – Ideální sport: TRX, Zumba, H.E.A.T.

Vlastnosti: vůdčí, bezstarostný, živý, pohodový, citlivý, hovorný, otevřený, společenský

Optimistický a stále usměvavý sangvinik odmítá jít s proudem a často sleduje svůj vlastní rytmus. „Právě proto mu nebudou vyhovovat přísné dietní plány. Naopak často a rád využívá různé hubnoucí a sportovní aplikace, díky kterým se může hlídat podle svého tempa,“ říká trenérka. Povaha takového člověka nutí být v pohybu, a ještě se přitom bavit. „Sangvinik má rád společnost a navíc je tak trochu soutěživý, proto ho na podzim můžete najít na hromadných studiových hodinách různých druhů cvičení, např. zumby nebo H.E.A.T.u,“ dodává odbornice.

Jídlo pro sangvinika: Měl by si nejlépe každý den dopřávat potraviny, jako je mangold, petržel, máta, koriandr, pažitka, hlávkový salát a další zelená zelenina. „Nejlepší jsou pro něj potraviny sezonní, které si může utrhnout přímo ze zahrady a sníst,“ říká nutriční specialistka.

jóga Foto:                                                                                                                          Foto: iStock

Melancholik – Ideální sport: Jóga

Vlastnosti: tichý, nespolečenský, rezervovaný, pesimistický, střízlivý, rigidní, úzkostlivý, náladový

Právě úzkostlivost a rezervovanost způsobuje, že melancholik potřebuje jasný a strukturovaný plán. Ocení tak jasně daný hubnoucí plán, a to včetně jídel stanovených na každý den. Ideální pro melancholika je seznam aktivit a ingrediencí na každý den, které si při splnění může odškrtávat jako splněné. „Melancholik je hloubavý a tichý a nejvíce mu vyhovuje samota. Líbí se mu proto body&mind sporty, jako je jóga, tai-či, pilates nebo také běh či chůze,“ říká trenérka Kateřina a dodává: „Cílem jógy je hledat a rozvíjet přirozené a příjemné pocity. Pokud si však chceme vychutnat cvičení delší či i v náročnějších pozicích, nemusíme se bát toho, že se přetáhneme. Platí to ale, pokud budeme stále pozorně sledovat, že v každém okamžiku cvičíme pro radost, nikoli pro dosažení efektní pozice.“

Jídlo pro melancholika: Melancholici jsou citliví na kořeněná jídla a sladkosti. Právě sladkosti způsobují přibývání na váze a neefektivní fungování metabolismu a spalování. Zároveň je právě tady důležité dodržovat správný pitný režim, protože dehydratace může způsobit zpomalení trávení nebo zácpu. „Vhodná je tedy strava obsahující ovesné vločky, hnědou rýži, zeleninu a další potraviny s velkým obsahem vlákniny. Z jídelníčku by měly zmizet polotovary a je vhodné zaměřit se na vařenou a teplou stravu. Nejvhodnějšími potravinami při hubnutí jsou sýry (i kozí nebo ovčí), vejce, mořské plody, drůbež, maso, luštěniny, ořechy a semínka a zelenina,“ říká závěrem Ing. Monika Bartolomějová.

-ak-

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Která barva je na obrázku nejvýraznější? Foto:

Otestujte se: Barevný obrázek odhalí, jakou máte povahu

Každý z nás reaguje na určité situace jinak a psychologové věří, že příčinou jsou dominantní osobnostní rysy každého člověka. Vyzkoušejte si test, který odhalí váš...

Článek

Některé povahy za tloustnutí nemohou: Patříte k nim? Foto:

Některé povahy za tloustnutí nemohou. Nepatříte náhodou mezi ně?

Váš charakter má velký vliv na rozměry vašeho těla. Je pořádný rozdíl, jestli patříte mezi kliďase, nebo se naopak počítáte k početné skupině choleriků.